Troballa a Egipte


Un equip d'egiptòlegs han assegurat que han identificat amb certesa la mòmia de Hatsepsut (1502-1482 aC), la faraona més cèlebre de l'Antic Egipte, en una humil tomba de la Vall dels Reis que fins ara s'atribuïa a la seva nodrissa.
El secretari general del Consell Suprem d'Antiguitats, Zahi Hawas, ha afirmat que demà oferirà una roda de premsa al Caire en què desvelarà els resultats dels treballs realitzats per un equip de científics, arqueòlegs i professors de les universitats egípcies que demostraran si la mòmia és de la reina o de la seva nodrissa, tal com es creia fins ara.
La conferència de premsa per presentar el que Hawas ha considerat com la troballa més important a la Vall dels Reis des que es va descobrir la tomba del faraó Tutankamon tindrà lloc a la seu del Museu Egipci al Caire, on hi ha la mòmia en l'actualitat. Discovery Channel ha anunciat l'emissió del documental Secrets of Egypt's Lost Queen (Secrets de la reina perduda d'Egipte) pel diumenge 15 de juliol a les nou del vespre.
Hatsepsut es va dotar de tots els títols masculins
Hatsepsut, que pertany a la 18a dinastia de l'Imperi Nou, va ser la més cèlebre dona faraó i es va dotar de tots els títols masculins en el període faraònic. El temple de Hatsepsut a Dair al-Bahari --on era la mòmia fins l'any passat-- és un dels monuments més visitats pels turistes que viatgen a la ciutat pròxima de Luxor, 720 quilòmetres al sud del Caire.
L'egiptòloga Elizabeth Thomas ha plantejat durant anys la hipòtesi que una de les dues mòmies de dones trobades el 1930 a la Vall dels Reis era la de Hatsepsut, perquè col·locar el braç dret sobre el pit de la dona indica reialesa. El seu cadàver momificat potser va ser amagat en aquesta humil tomba per seguretat després de la seva mort perquè el seu fillastre i successor, Tuthmosis III, va intentar eliminar la seva memòria.
20 anys d'esplendor i segles de silenci
Hatsepsut era filla del faraó Tuthmosis I i esposa de Tuthmosis II, el seu germanastre. Quan el seu germanastre va morir, es va convertir en regent del jove rei Tuthmosis III, fill del seu marit Tuthmosis II i una concubina. Però Hatsepsut no va acceptar aquest paper secundari i aviat es va proclamar faraona. Durant els seus 20 anys de regnat, Egipte va disfrutar d'una era de pau, prosperitat i esplendor. Després de la seva mort, l'única dona faraona va ser menyspreada, les seves imatges i inscripcions mutilades i els seus monuments demolits pel seu gelós successor, Tuthmosis III.
De les obres monumentals construïdes durant el seu regnat, només dos grans temples, el de Karnak i el de Dair al- Bahari, es mantenen. Aquest últim va ser escenari el 1997 d'un dels pitjors atemptats terroristes que va patir Egipte: en l'atac van morir 57 turistes i tres egipcis pels trets d'un grup de sis terroristes.
La mòmia de Hatsepsut mai va ser trobada. Quan Howard Carter va explorar la seva tomba inacabada KV20 el 1920, va trobar dos sarcòfags buits: un era per a Hatsepsut i l'altre per al seu pare, Tuthmosis I.

43 Comments:

  1. Anònim said...
    Bones!!!!
    la primera en comentar!!!!
    Hatsetsup es va apropiar dels símbols masculins perque no hi havia el títol de "faraona", per això a les inscripcions surt com a "faraó". I lo de eliminar els rastres dels antecessors és una pràctica tan antiga com la escriptura i la enveja humana....
    I els faraons poques vegades s'enterraven a les tombes reials o a les piràmides, ja que aquestes eren saquejades fins i tot abans d' "inaugurar-les", per tant anaven a parar a tombes més petites i modestes, i les riqueses les deixaven a un altre lloc per despistar els lladres...
    Realment un personatge que mereix ser estudiat més a fons....
    Jo Mateixa said...
    Oi tant nena!!!!, a mi la noticia m'ha encantat i es que tinc moltissimes ganes de visitar Egipte, es tota una cultura que m'atrau inmensament!!!!

    Veig que a tu també eh :-P
    Agnès said...
    Tot i que va usurpar un títol que no era seu només puc exclamar; pobra dona!
    20 anys de prosperitat i no lo deixen ni un cendrer amb la seva cara... quina mala operació de màrqueting per una dona amb tants collons, no?
    Anònim said...
    Sempre m'agradat egipte i la seva historia i es sorprenent, que encara es decobreixin tantas coses noves, cafeamllet,quin nivell de historia Egipcia, Meritxell un post molt interesant ,cada dia et superas.
    Petons.
    Pep ... però posa-li Angu, també said...
    Ostres! Això és el blog de la Txell o és La Vanguàrdia??? Collons tu ... aquí un dia parlem d'anniversaris, un altre dia parlem de no saber què posar i un altre dia parlem de qualsevol altra cosa ... molt bé molt bé.

    No puc aportar massa dades ... faltaven un parell d'anys perquè naixés jo, jejejeje

    Un petó i bon dia, per TuMateixa
    Jo Mateixa said...
    Cristina: Bon dia bonica!!!!, ondia tu ja m'agradaria ja, pero aquest anys erà una mica complicat, primer economicament parlant (buffff, un pis te moltes despeses i més si hi hem de fer obres) i segona, les vacances les començo a finals de juliol i fins a mitjans agost, per tant al setembre a pencar :-S

    Agnes: Primer, per que aquest canvi de nom????, segons, doncs si, pobreeeeee dona, aquesta debia ser la Mª Teresa Fdez. de la Vega de l'epoca :-P

    Striper: Unes vides apassionants les viscudes en aquella època. Jo em trago totes les pelis i documentals que facin sobre Egipte i aquells temps, es una fascinació estranya, ho reconec, pero no ho puc evitar :-P

    Pep: De fet la noticia està extreta del Periodico de Catalunya en versió catalana (perdo, no vaig pensar en posar-ho això), i si, ets al Bloc de la Txell :-) Un parell, un parell, un parell???, collons, que vell que ets xaval, t'hauré de parlar de vostè a partir d'ara???? :-P
    Pep ... però posa-li Angu, també said...
    Oh, doncs mira, que em parlessis de vostè tampoc estaria malament ... senyor Josep, jejejejejeje, sona be ... és que Pep, queda una mica d'Esplai, eh?

    Pos mal fet, es posen sempre les fonts!!!
    Jo Mateixa said...
    Senyor Josep: Ho sento, se m'ha pasat de posar les fonts, de normal sempre ho faig :-S...no tornarà a passar, su jurut per Snoopy!!!!!! :-P
    Jo Mateixa said...
    Cristina: Ui nena que no t'habia vist, sorry :-S

    Si, si, molta oferta 2x1 pero nosaltres les vacances les hem de fer abans del setembre que aqui quant els de metro tornen anem de putu cul :-(
    Pep ... però posa-li Angu, també said...
    Srta. JoMateixa: no passa res, està perdonada, que no es repeteixi. Ara a resar 4 parenostres i 5 avemaries...cuando seras mia? ...

    Si m'ho jures per Snoopy i per la falda de Mafalda, valen???
    Pep ... però posa-li Angu, també said...
    Pobre Cris, mira que no veure-la ... és baixeta però tampoc tant, jejejejeje

    Guapes les dues!!!
    Jo Mateixa said...
    Senyor Josep: Sóc agnòstica, ho sento :-P. Si, si, per la falda de Mafalda també l'hi juru (hay que joderse). No he vist la Cris no per que sigui baixeta, que això ja no ho se, si no per que no habia actualitzat el navegador coi que se l'hi ha d'explicar tot!!!! :-S

    Cristina: Ninona, que vagi molt be el dia i no et cansis gaire eh!!!!! un petonet ben dolcet :-) Parelleta, parelleta??, calla nena, calla, que encara s'ho creurà el Senyor Pep :-P
    Anònim said...
    Un llibre sobre la vida a Egipte que sempre m'apasionat es " Sinue el Egipcio " es d'aquets llibres que sents,oloras .lo que estas llegint ,ja es una mica vellet peró segur que encara es troba.
    Pep ... però posa-li Angu, també said...
    Jajajajajajajaja, jo parella teva? Andaya! Que més voldria la JoMateixa ... si als 10 minuts el dia que venir a veure la Passió ja ens arrencàvem els ulls! Sort que als 20 ens els tornàvem a posar que sino ... no hagués pogut veure l'obra ;)

    Lleig, aixo de dir-li baixeta a la Cris, també! jejejejeje
    Pep ... però posa-li Angu, també said...
    Cris .. tu no marxaves?
    Anònim said...
    UFF. Per aqui mes tranquil es que al meu bloc tinc una mica de sidral no m'ho pensava pas jo aixo del sidral,
    Anònim said...
    vaig conèixer una egiptóloga una vegada... era realment fascinant! una gran cultura... molt misteriosa!
    Jo Mateixa said...
    Striper: Jo he vist la peli aquest d'en Sinue, ara no et sabria dir qui la fa, però el llibre no l'he llegit, m'el recomanes???

    Senyor Josep: Perdoni però lo de baixeta l'hi ha dit vostè, jo no hi tinc res a veure....

    Se l'hi envà la pinçá Senyor Josep doncs jo no recordo haver viscut cap Passió amb vostè i menys haver-l'hi tret els ulls i haver-l'hi tornat a posar, poder que s'ho faci mirar, el meu oferiment per una plaça al Sanatori de Sant Boi segueix vigent, re, nomes per que ho tingui en compte :-P

    Cristina: Tu no marxaves??, jajajajjajajaja, jo no he dit res de que siguis baixeta, ho ha dit el Senyor Josep, jo de tu deixaria de parlar-hi amb aquest paio :-P

    Striper: Que t'hi passa al teu Bloc?? que has has tocat tu ara??, aixxxxx, haurem de passar-hi a veure que podem fer :-P
    Jo Mateixa said...
    Esteve: Qui era fascinant....la egiptologa o la cultura egipcia??? :-P
    Jo Mateixa said...
    US NOTIFICO QUE LA SEGONA OPERACIÓ DE LA VISTA DE LA MARE JA HA FINALITZAT i HA ANAT TOT BE, RES D'HOMÒRRAGIES NI COSES XUNGUES!!!!

    APALIS, UNA COSA MENYS, ARA A VEURE COM L'HI VA LA RECUPERACIÓ DEL BRAÇ, AMB UNA MICA DE SORT NO L'HAURÀN D'OPERAR :-)
    Anònim said...
    Doncs me'n alegro!!!!!!
    Ara ja tindràs un susto menys sense ibuprofenos ;)
    Pep ... però posa-li Angu, també said...
    Ueeeeeeeeee, guai guai guai!! Me n'alegro moltíssim!! Ara a gaudir de l'estiu, ole ole ole ole!!!

    Petonets de part del Sr. Josep
    Jo Mateixa said...
    CafeAmbLlet: Doncs si nena, si ens haguessis vist ahir al vespre amb el pare, amagant-l'hi les pastilles i controlant que feia quant entraba al WC, jajajaja, ai pobre dona, no, no, que va, que la dona ja va entendre la primera vegada que no podia fer tonteries i avui hi ha anat sense ni esmorzar :-S

    Senyor Josep: No cridi vostè gaire que cada mati està fent recuperació per lo del braç, si en 30 sessions la cosa no ha millorat m'operen la mami (el metge ja l'hi va dir que el més segur es que no l'hi anessin be, però per provar que no quedi), m'enalegro de que s'enalegri :-)

    Cristina: Pooooooooz zi :-)
    Anònim said...
    MEritxell,
    La pelicula no toca voras amb el llibre,es del Milka Waltari, tambe te un que es diu Marco el romano que esta molt bé,
    Petons.
    Jo Mateixa said...
    Striper: Doncs el buscaré a veure que tal es i ja t'ho comentaré, ok?, gràcies!!!!!! :-)
    Pep ... però posa-li Angu, també said...
    Srta. Txell ... no me jodas, Rafa!!! Si us plau, que es recuperi, que es recuperi!!! Vaaaaaa, que vull que us passin coses bones ... que totes les d'aquest any han estat dolentotes ... vaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!

    Mare de la Srta. Txell ... muévalo! Es una orden!
    Pep ... però posa-li Angu, també said...
    Ja està! Ja hem escrit alhora! Joder!
    Jo Mateixa said...
    Senyor Josep: Això intentem home, això intentem!!!!

    Senyor Josep de nou: Tomeito??
    Pep ... però posa-li Angu, també said...
    Va, para de dir-me Sr. Josep que al final m'agafarà complexe de gran ... un moment, ara m'estic veient una cana ... buaaaaaa, buaaaaaa, buaaaaaa.

    Recuperant la compostura ... doncs sí, Tomeito!!
    Jo Mateixa said...
    Senyor Josep: I com vol que l'anomeni doncs???? les canes son senyal de maduresa...tot i que en vostè, no se, no se, vol dir que en vostè es aixi???? :-P
    Pep ... però posa-li Angu, també said...
    Uixxxxxxxxxxxxxx, que le meto, nen, que le meto!!! Mira, perquè em paren que sino ... te meto, te meto i te meto!!!

    Jo no estic madur ... estic passat i tot!! ;)

    Ah i que sàpigues que mai m'has caigut bé ... :P
    Metamorfosi said...
    Hostiiiiii... és que no us puc deixar sols, eh!!... que ja hi torneu a ser!... jajaja

    Txell... ara tinc un problema que em preocupa... si al Pep li quedaven dos anys per néixer, això vol dir que jo ja corria sense bolquers mentre la Faraona dirigia Egipte! (vull dir la Hatsetsup, eh... no la Lola Flores!) :S

    Però fet i fet, millor que no em preocupi massa. Sembla que la crema antiarrugues que faig servir va prou bé! XDDD

    Ara seriosament... no n'havia sentit a parlar i he trobat la notícia molt interessant!

    Petonets guapíssima!... i molt bon dia!!!
    Anònim said...
    En definitiva, que la Hatsepsut aquesta era més lagartona que la peixa aquesta que tens.
    El Discovery Channel era l'única cosa fumable que podia mirar quan tenia tv per cable; ara només veig 4 canals i un és normalment en irlandès, TG4 www.tg4.ie
    Antoni Esteve said...
    Però no deixarem als morts tranquil·ls?
    O d'aquí uns segles també desenterrarant a la meva avia?
    ;P
    A mi també m'encanta aquesta cultura, suposo que fins hi tot més que les actuals, encara que les actuals no les conegui. Això deu ser l'atracció pel desconegut, aquestes cultures mantent un atracció especial pel misteri que les envolta.
    estripanits said...
    Què voleu que us digui... d'aquí a 5 setmanes, que me n'hi vaig, ja m'ho miro ben mirat, i ja us dic el què de tot plegat, ok?
    Anònim said...
    Eh Guapa ,
    Quina tranquilitat al Pep, a marxat,o el tens tancat ,alun lloc, Jo nomes ,pasava i et saludo.
    Petons.
    Anònim said...
    Noticia Expres;
    aqui al Bages desde diumengue ja portem 4o 5 focs per sort sense gaires consequencias, ara ja tenim un altre el veic desde casa i sembla que es una zona de camps, espero que el puguin controla rapids,Que sino ens quedem sense boscos.
    Unknown said...
    Amb l'antic Egipte,em passa quelcom de similar que amb l'artronomia... m'encisa i pesno que m'agradaria tenir més temps per a investigar, cpnèixer...
    Jo Mateixa said...
    Cristina: Es veu que si, però ja saps, res de res :-(

    Meta: nena, si la crema antiarrugues et fa tenir una cintureta tan mona i fa que els tangues et quedon tant be jo també la vull!!!!!, guapaaaaaaaaa :-) A les noticies del vespre de TV3 n'han parlat de la noticia, no del meu post eh (que ja seria la ostia!!!), han parlat de la faraona :-)

    Sir William: Doncs es veu que una mica si, el que pasa es que el fillastre era un cabró i la va putejar tant o més que el TONIC a la GIN :-P

    Antoni: Es que coneixer el desconegut te el seu morbo no??? si no de que ens intessen tant les coses paranormals (lease muertos, etc...) si es que som un cas com un cabràs :-S

    Estripanits: Ohhh que cabró (de bon rotllo) en serio te n'hi vas???, fes fotos eh!!!!!!! :-)

    Striper: El Pep deu estar a casa seva dormint a hores d'ara (vaya un, si l'hi agrada més dormir que a un tonto un llapis, jo pel que em diu ell eh) :-P

    Tondo rotondo: I es que te el seu gran que l'àntic Egipte, les tombes, la cultura en general, els paisatges, tot plegat es un món encara per descobrir :-)
    Jo Mateixa said...
    Pep: Ondia que si demà revises els comentaris i veus que no t'he comentat el teu me la lies, una mica pasat si que estàs tu eh, però ets simpàtic :-P

    Ah i que sapiguès que tu a mi tampoc em caus gens be :-P
    Metamorfosi said...
    Eeeiii... que he llegit que la final la mòmia és de la Hatsetsup!

    Petons!!!
    Metamorfosi said...
    la final no, al final!... jejeje
    Jo Mateixa said...
    Meta: Si nena, si, gràcies a un queixal que tenien localitzat en una caixeta apart, quines coses eh!!!!!

Post a Comment



Diari de Jo Mateixa - Designer: Douglas Bowman | Dimodifikasi oleh Abdul Munir Original Posting Rounders 3 Column